Haalt u het maximaal belangrijke uit uw onderhandelingen met leveranciers?

Hoe zorgt u ervoor dat u optimaal kunt onderhandelen? Met deze 10 vragen raakt u alvast op het goede pad:

  1. Bepaalt u vóór de start van uw onderhandelingen wat het minimum resultaat moet zijn en zorgt u ervoor dat iedereen daar achter gaat staan?
  2. Overloopt u op voorhand met alle interne betrokkenen de toe te passen strategie zodat iedereen straks op dezelfde lijn zal zitten?
  3. Is er een duidelijke leider aangeduid die de aanpak van de meeting zal dirigeren?
  4. Bepaalt u op voorhand afspraken wanneer u een reces gaat aanvragen om intern de violen te kunnen afstemmen?
  5. Is er minstens één iemand in uw team die specifiek op de lichaamstaal let van de leden van het leveranciersteam?
  6. Heeft u voldoende tijd om tot een gewenst resultaat te komen, en indien nodig om de meeting te stoppen en een nieuwe datum te prikken voor een vervolgmeeting?
  7. Hanteert u een andere onderhandelingsstijl in functie van het resultaat dat moet bekomen worden (bv. puur prijs versus langetermijnpartnership)?
  8. Voorziet u een “escape”-route als het niet loopt zoals gewenst door bv. het argument te gebruiken dat wat er op tafel ligt eerst met iemand hogerop in de lijn moet besproken worden?
  9. Kent u de belangen/doelen van de onderhandelaars van uw leverancier? Weet u wat voor hen belangrijk is zodat u daar, al dan niet, rekening kunt mee houden?
  10. Worden de kernafspraken die u heeft gemaakt uitgeschreven en goedgekeurd door beide partijen vóór u de meeting afsluit (om te verzekeren dat iedereen hetzelfde verstaat over wat afgesproken werd)?