Heeft u recent afgestemd of uw commerciƫle contractvoorwaarden marktconform zijn?

10 cruciale vragen over het marktconform zijn van uw commerciƫle aankoop contractvoorwaarden:

  1. Zijn uw contractvoorwaarden meer dan twee jaar geleden afgesloten?
  2. Is uw leverancier overgenomen of is zijn structuur gewijzigd zodat uw contractvoorwaarden niet meer fitten met zijn structuur?
  3. Is uw leverancier gegroeid en is zijn aankoopmacht versterkt zodat hij nu aan betere voorwaarden kan aankopen? Komt een stukje van zijn voordeel naar u?
  4. Heeft uw contract clausules die valutawijzigingen opvangen, en zo ja is de relatie EUR/vreemde valuta zwaar gewijzigd sinds de start van uw contract (zoals bij de Turkse Lire)?
  5. Zitten er in uw contract jaarlijkse prijsaanpassingen (i.f.v. de index), maar kunnen efficiƫntieverbeteringen bij uw leverancier die mogelijk absorberen?
  6. Zou een (tijdelijke) aanpassing van uw betalingsvoorwaarden u helpen om door deze moeilijke tijden te geraken (eerder dan een pure prijsverbetering)?
  7. Bent u voor bepaalde aankopen al jaren bij dezelfde leverancier omdat u ervan uit gaat dat veranderen een boel administratieve rompslomp en kinderziektes met zich brengt?
  8. Wordt uw organisatie nog niet (automatisch) verwittigd wanneer uw contract afloopt en wanneer u, rekening houdende met de opzegtermijn, actie moet ondernemen?
  9. Zijn uw leveranciers allemaal Belgisch, maar zijn er tal van alternatieven over de grens?
  10. Zijn er bij uw productleverancier(s) alternatieven voor wat u nu koopt, maar heeft u die nog niet besproken?