Wat mag u zeker niet vergeten tijdens een onderhandeling en in de opvolging ervan? Met deze lijst beschikt u alvast over een goede leidraad:
De onderhandeling zelf: Het loopt niet altijd zoals je voorzien had
- Effectieve onderhandelingen al dan niet in meerdere stappen met tussentijds reces (waarin u met elkaar afstemt waar u staat) en eventueel bijsturen (inclusief de afgesproken doelstellingen)
- Aanwezigheid in de onderhandeling van minstens één persoon aan uw kant die de volledige technische achtergrond
- Duidelijke afspraken maken hoe de gesprekken gaan verlopen en wie de autoriteit tot beslissingen heeft aan beide kanten van de tafel.
- Focussen op luisteren, vragen stellen en vertrouwen opbouwen ervoor zorgend dat u het initiatief behoudt en ideaal telkens één stap voor kunt blijven
- Moeilijke momenten ontmijnen en terug een basis leggen voor het voortzetten van het onderhandelingsproces.
- Tussentijdse resultaten borgen en duidelijk noteren als verwezenlijkt
- Finaliseren van de details en het afkloppen van het eindakkoord
De opvolging: De job is pas echt gedaan als ze volledig gedaan is
- Ondertekenen finale versie na verifiëring en goedkeuring door beide partijen
- Interne evaluatie van het onderhandelingsproces en lessen trekken voor toekomstige onderhandelingen