Haalt u het maximaal belangrijke uit uw onderhandelingen met leveranciers?
Hoe zorgt u ervoor dat u optimaal kunt onderhandelen? Met deze 10 vragen raakt u alvast op het goede pad:
- Bepaalt u vóór de start van uw onderhandelingen wat het minimum resultaat moet zijn en zorgt u ervoor dat iedereen daar achter gaat staan?
- Overloopt u op voorhand met alle interne betrokkenen de toe te passen strategie zodat iedereen straks op dezelfde lijn zal zitten?
- Is er een duidelijke leider aangeduid die de aanpak van de meeting zal dirigeren?
- Bepaalt u op voorhand afspraken wanneer u een reces gaat aanvragen om intern de violen te kunnen afstemmen?
- Is er minstens één iemand in uw team die specifiek op de lichaamstaal let van de leden van het leveranciersteam?
- Heeft u voldoende tijd om tot een gewenst resultaat te komen, en indien nodig om de meeting te stoppen en een nieuwe datum te prikken voor een vervolgmeeting?
- Hanteert u een andere onderhandelingsstijl in functie van het resultaat dat moet bekomen worden (bv. puur prijs versus langetermijnpartnership)?
- Voorziet u een “escape”-route als het niet loopt zoals gewenst door bv. het argument te gebruiken dat wat er op tafel ligt eerst met iemand hogerop in de lijn moet besproken worden?
- Kent u de belangen/doelen van de onderhandelaars van uw leverancier? Weet u wat voor hen belangrijk is zodat u daar, al dan niet, rekening kunt mee houden?
- Worden de kernafspraken die u heeft gemaakt uitgeschreven en goedgekeurd door beide partijen vóór u de meeting afsluit (om te verzekeren dat iedereen hetzelfde verstaat over wat afgesproken werd)?