Hebben uw mensen voldoende tijd om naar de strategische kant van de aankoop te kijken?
10 cruciale vragen over de strategische kant van de aankoop:
- Komt het operationele aankoopgebeuren altijd op de eerste plaats en het meer langetermijnaankopen op de tweede plaats (of misschien nooit)?
- Zou het voor uw aankoopdienst nuttig zijn als ze vanuit het management een (beter) zicht zouden hebben op wat van hen verwacht wordt en welke strategie ze daar mogen/moeten voor gebruiken?
- Behandelt u uw aankoopcontracten enkel op het moment dat het dringend moet?
- Is er een gebrek aan verbanden tussen de contracten die u afsluit voor aankopen van producten en diensten die wel met mekaar verband houden?
- Onderhandelt u alle contracten op dezelfde manier (bv. met enkel focus op prijs, waar soms een focus op partnerships beter kan zijn)
- Ontbreekt het in uw aankoopaanpak aan focus op multi-sourcing of multi-locatie als vorm van risico-management?
- Zouden in de jaardoelstellingen van uw aankoopteam beter ook elementen zitten zoals het vinden van alternatieve leveanciers?
- Mist u in de aanpak van het aankopen een digitale component die uw processen kunnen optimaliseren maar die ook een sterkere link zouden kunnen leggen met uw leveranciers?
- Zou een deel online aankopen een optie zijn voor uw organisatie, maar wordt daar actueel geen aandacht aan besteed?
- Zou voor commodity producten/diensten online aankopen via een veiling een optie zijn (zeker daar waar de prijs de belangrijkste rol speelt), maar doet u dat nog niet?