Onderhandelt u uw contracten met een focus die breder is dan enkel de prijselementen?
Omvatten uw contractonderhandelingen alle cruciale elementen? Stel uzelf deze 10 vragen:
- Focust u in de onderhandelingen enkel op de prijzen en de volumes?
- Zijn mogelijke extra’s zoals gratis reserveonderdelen, een gratis onderhoud, een extra levering per week,... ondergeschikt in de onderhandeling?
- Kan een akkoord over meer gunstige betalingsvoorwaarden dan de leveranciersstandaard (langere betalingstermijn, korting bij contante betaling,…) uw organisatie financieel een stukje ontzorgen?
- Zouden duurzaamheidselementen een toegevoegde waarde hebben in uw onderhandelingen (bv. door de leverancier meer groene grondstoffen te laten gebruiken of om u te ontzorgen wat afval betreft?
- Ontbreken in uw finale overeenkomst compensaties indien er te laat geleverd wordt ten opzichte van de afgesproken termijn(en)?
- Zijn extra maanden garantie eigenlijk meer waard dan het laatste percentje directe prijskorting?
- Ontbreekt het in het finaal resultaat aan een toezegging van uw leverancier dat hij, bij een beschikbaarheidstekort, uw bedrijf voorrang geeft of een hoger dan normaal % toekent van de beschikbare koek?
- Heeft u nog nooit de verzekering gezien die uw leverancier heeft afgesloten tegen levering van gebrekkige materialen of diensten, dus weet u eigenlijk niet of hij flexibel kan zijn om u te compenseren bij fouten door hem/haar veroorzaakt?
- Bij het sluiten van de deal, primeren dan de verkoopsvoorwaarden van de leverancier (typisch de kleine lettertjes op het laatste blad) boven uw aankoopvoorwaarden?
- Zou een afspraak over toekomstige prijsaanpassingen (vaste prijsformules) tijdrovende onderhandelingen (jaarlijks of frequenter) kunnen vermijden, maar heeft u dat niet voorzien?