Bent u zeker dat alle kortingen en voordelen die in uw contract(en) zitten ook finaal gerealiseerd worden?
Wilt u er zeker van zijn dat alle kortingen en voordelen in uw contract gerealiseerd worden? Hou dan rekening met deze 10 aandachtspunten:
- Zijn de afgesproken kortingen/voordelen duidelijk meetbaar?
- Voorziet u een maandelijkse provisie in uw financiƫle afsluiting zodat u door het jaar weet welk voordeel u mag verwachten en vermijdt dat u op het einde van de periode alle data nog moet gaan opzoeken?
- Rapporteert uw leverancier minstens per kwartaal de status van uw korting?
- Is er duidelijk afgesproken na hoeveel tijd u uw voordeel krijgt na afsluiting van de betreffende periode?
- Indien er zich gedurende de contractperiode een gebeurtenis voordoet, buiten uw wil om, waardoor u de onderste limiet voor uw voordeel niet haalt, is dat dan bespreekbaar met uw leverancier?
- Indien u minstens twee leveranciers voor eenzelfde product/dienst hebt, zorgt u er dan voor dat u maximaal de afgesproken voordelen nastreeft uit ieder contract?
- Indien u de onderste limiet van uw voordeel (net) niet haalt, bekijkt u dan in detail of dat mogelijk te maken kan hebben met het niet kunnen voldoen aan de afspraken van uw leverancier (bv. door beschikbaarheidstekorten)?
- Worden na iedere afgesloten periode de voordelen/kortingen in uw contract herzien i.f.v. de wijzigingen in uw afnamepatroon of de veranderingen in de markt van de leverancier?
- Houdt u ergens centraal in uw aankoopsysteem bij welke voordelen/kortingen u onderhandeld heeft zodat u geen enkele vergeet?
- Herbekijkt u geregeld lange termijn contracten en evalueert u of eventuele kortingen/voordelen die origineel niet werden opgenomen nu wel gejustifieerd zouden zijn?